På tur til Calgary

Overgangen fra å være i villmarka og å komme ut i sivilisasjonen igjen er stor, vi merker godt at vi ikke er vant til mye folk og stor trafikk. Første stopp på tur hit var naturligvis High Level (der småflyet landet). Der var vi først innom Jackie, den lokale Fish & Wildlife offiseren, hun har mye interessant å fortelle, og vi fikk og være med å se når hun skulle laste på en bjørnefelle. Den settes ut der de har «problembjørner», og i beste fall fanger de da bjørnen og flytter den til et annet område.

Jackie forteller og forklarer om bjørnefeller

Her har Jackie fått bjørnefella på plass oppå trucken sin

Vi måtte også ta oss en tur innom Bert og Eileen, vi ble godt kjent med dem når de var inne ved Bistcho og fisket med garn. Bert er som tidligere nevnt trapper/fangstmann,  han fortalte om og viste fram feller og snarer han bruker. Spesielt Arild var en ivrig lytter og tilskuer:-)

Bert og Eileen

Her har Arild funnet en bjørnefelle

Fra High Level gikk ferden til Peace River, der sov vi en natt før vi fortsatte videre mot the Rockys. Vi dro til et sted som heter Grande Cache, det ligger helt inntil fjellene. Her ble vi et par dager, det var mye fin natur her. Vi gikk oss en tur for å se på bla en foss og Sulphur gate, der to elver møtes.

Sulphur gate

Eton falls, det var mulig å gå helt inn til foten av fossen

Deretter gikk turen til Jasper, på turen opp i fjellene var vi så heldig å få se Big horn sheep, artig for en med sauebønder til foreldre…

Big horn sheep

På kvelden bestemte vi oss for å kjøre oss en tur innover en småvei for å se om vi fikk se noe, les bjørn. Vi så flere elk  på turen innover veien. Etter å ha kjørt en times tid får vi se noen elger på ei myr. Rett etter får vi se et svart dyr i veikanten, en svartbjørn. Etter en liten stund blir vi oppmerksom på at det er noen svarte»kladder» oppi ei gran rett ved. Det er bjørnunger, tre stykker, kjempestas:-) De klatrer etterhvert ned og vi får se dem på nært hold (vi sitter selvfølgelig trygt inne i bilen), de leker og krangler og er kjempesøte.

Vi så en bjørn til, men da var det blitt for mørkt til å ta bilder…

Dagen etter startet vi med et bad i bassenget og dette hotellet har utendørs boblebad, det er luksus det:-)

Etterpå bestemte vi oss for å ta taubanen i Jasper, den er ca 2000 meter lang og har en stigning på ca 1000 meter. Når vi kom opp til der taubanen stoppet fant vi ut at vi skulle gå til toppen. Den første biten var det mange turister og det var en tydelig sti, men etterhvert ble det mere snø og turistene forsvant, ja bortsett fra oss da for vi måtte bare gå litt til og litt til:-) På turen så vi en rype og flere fjellgeiter:-) Det ble en fin tur med kjempefin utsikt, på tur tilbake ble det til og med tordenvær med ilagt snødrev.

Taubanen i Jasper

Rype

Fjellgeit

Så fortsatte ferden gjennom Rockys, med flotte fjell på alle kanter. Vi så enda en bjørn samt at vi hadde flere fine pauser ved fosser og ved Attabasca breen.

Gutta studerer skuringsstriper

Flotte fjell

Vi måtte selvfølgelig lage vår steinmann, døpt lillebror:-)

Hele veien fra High Level og til Calgary har vi sett jevnt med hjort.

Whitetail

Muledeer

Elk

Etter mange dager på tur har vi nå kommet til Calgary, hjemreisen er ikke mange dager unna og Canada-eventyret er mer eller mindre over for denne gang…

2 responses to “På tur til Calgary

1. Vigdis jensen

For en vinter dere har hatt!! Men det skal da bli godt å få dere hjem også:)) Vi snakkes på mandag:))

2. Per Øyvind Asbjørnsen

Gratulerer med vel gjennomført prosjekt. Velkommen tilbake til en vanlig, grå, hverdag. Det har vært artig å følge bloggen deres. Hilsen Per Øyvind Asbjørnsen, Hovden