Thurston Lake

I vinter har vi flere ganger hørt om en sjø hvor det skulle være mulig å få store gjedder. Vi har lenge tenkt på å dra dit, men slo det fra oss for en ukes tid siden da mildværet satte inn for fullt. Men på onsdag tok Arild seg en tur opp i skogen, og da sjekket han skutersporet som gikk mot denne sjøen, de var harde og fine så da bråbestemte vi oss for at vi likevel skulle ta turen opp til Thurston Lake. Thurston Lake ligger nesten helt oppe ved grensa til Nord-Vest territoriet.

Så torsdag kveld pakket vi og gjorde alt klart, planen var å reise rett etter frokost fredag for å kjøre på frosset snø første delen der det var lite snø. Turen tok drøye tre timer, terrenget varierte mellom myr og granskog. Løypa følger cutlines og var heldigvis hard og fin. Etter ca en times kjøring fikk vi se at det var ferske spor etter caribou/reinsdyr i løypa, vi hadde nok skremt dem så det var nære på at vi fikk sett dem.

caribou- spor

Når vi kom nesten til sjøen delte skuterløypa seg, vi tok av på første mulighet, den fulgte en creek/bekk inn, der var det overvann og ikke veldig tykk is. Arild sjekket isen og med god fart kom vi oss greit over:-)

Arild sjekker isen

Vi bestemte oss for å lage leirplassen like ved utoset, der renner elva Petitot ut, den kommer etterhvert inn i Bistcho Lake. Ved utoset er det isfritt hele året, da vi kom dit fikk vi se noen mørke flekker ved iskanten som beveget seg, det var otre. Arild snek seg fram og fikk tatt noen bilder av dem før de forsvant nedover elva (de likte oss nok ikke).

Utoset, der elva Petitot renner ut

Ved leirplassen vår var det og jerper, det virket som om det var en spillplass der for de holdt til rundt oss mye av tiden vi var der. Hannjerpene var utrolig fine i sine spilldrakter. Ikke helt som tiuren hjemme, men absolutt et flott syn.

Jerpe i spilldrakt

Ettehvert fikk vi fram isboret og prøveboret oss utover, isen var tykk nok, men det var svært grunt under. Vi fant noen gamle hull etter noen som hadde vært der før oss, der ordnet vi oss til og fikk kroken ned under isen. Etter en stund nappet det kraftig i stanga mi, bremsen på snella skrek og spenningen var stor. Tilslutt fikk jeg gjedda på isen, vekta stoppet på 4,6 kg:-)  Eirik fikk og ordnet til sin stang og begynte å fiske. Etter 10-15 min roper han ut; «jeg har fisk»! Det napper kraftig og etter en stund får han den på isen, en gjedde på 4,2 kg! Det virker som om det vi har hørt om denne sjøen er sant, og vi fortsetter å fiske. Anders kommer også, og begynner å fiske han og.  Plutselig roper Eirik ut igjen; «jeg har fisk»! Det skriker i bremsen på snella og vi ser snøret rase ut. Eirik tviholder i stanga og prøver å sveive inn litt snøre, men når han får sveivet inn litt, raser fisken ut igjen. Etter 10 minutter begynner fisken å bli sliten, men den nekter å komme opp av hullet. Det er bare 30-40 cm vann under isen.. Arild kommer til, han prøver å få dyttet litt på fisken for å få den opp i hullet, da raser den ut igjen for så å stille seg opp under hullet igjen. Etter flere forsøk får vi den opp i hullet og et monster av en gjedde ligger tilslutt på isen. Vi veier den og vekta stopper på utrolige 10, 27 kg!!! For en fisk:-) Jubelen er stor, og Eirik er kjempefornøyd. Etter en stund får også Anders en fisk, en gjedde på 2,6  kg , han er og veldig fornøyd med fangsten:-)

Storfangst

Fornøyde gutter med dagens fangst

Vi kjente sulten gnagde og bestemte oss for å lage oss et bål, grillede pølser er ikke å forakte, som lompe bruker vi tacolomper:-) Det er en spesiell følelse å sitte ved bålet og tenke, nærmeste tegn på sivilisasjon er mer enn 80 km unna og vi er ganske alene:-) Det begynner å mørkne og gutta legger seg i teltet, jeg og Arild sitter ved bålet en stund til, etterhvert blir det fint nordlys. Det flammer over himmelen og vi nyter synet. Det blir sent før vi kryper ned i soveposen.

Bålkos:-)

Nordlys

Lørdagen starter med gråvær, vi ser jerpa rett utenfor teltet, den syns nok vi er ganske frekke som har invadert spillplassen dens.. Vi steker egg og bacon til frokost, det metter godt og smaker enda bedre.

Otrene er og tilbake så Arild og Anders sniker seg avgårde for å prøve å få tatt noen fine bilder av dem. De ser otrene leke seg i vannet og på iskanten. Otrene beveger seg elegant i vannet, de svømmer like gjerne på rygggen som på magen. De bryter lekende lett gjennom det tynne islaget som har lagt seg i løpet av natten, det spruter is til alle kanter:-)

Otere

Eirik og jeg går og fisker igjen, jeg er heldig og får en gjedde på 5,7 kg. Det rister godt i stanga når disse gjeddene biter på. Anders kommer også utpå og vil være med å fiske, han får raskt napp. Det skriker i bremsen på snella og vi skjønner fort at det er noe stort på gang igjen. Anders kjemper i flere minutter med gjedda, den stiller seg og under hullet, etter litt lirking får vi den opp i hullet og lykken er stor når vi får den opp på isen. Den veier 6kg, en solid pers for Anders. Vi får noen gjedder til utover dagen, de veier fra 2 – 5 kg. Vi slipper resten uti igjen fordi det er begrenset hvor mye vi kan spise. Men det er virkelig artig å fiske når man får så jevnt med store fisker.

En meget fornøyd fisker

Vi hadde tenkt å overnatte bare en natt, men vi koser oss veldig alle sammen og Eirik og Anders vil veldig gjerne ligge der en natt til. Vi trengte  ikke å tenke oss så lenge om før vi bestemte oss for å bli en natt til. Vi fisker og koser oss hele dagen, det kommer faktisk noen regnskurer, men det gjør ingen ting, og utpå ettermiddagen kommer sola tilbake. Vi koser oss ved bålet denne kvelden og, vi satser også på litt kulde på natten slik at sporene blir hardere til vi skal kjøre tilbake. Akkurat det blir ikke som vi håper for det skyer over i løpet av kvelden.  Vi pakker det vi kan pakke og fyller bensin på skutrene slik at mest mulig er klart til hjemreisen.

Eirik koser seg i teltet (vi brukte et isfisketelt vi)

Når vi våkner igjen dagen etter er det litt grått vær, men mens vi spiser frokost klarner det helt opp og sola skinner fra skyfri himmel når vi forlater sjøen. Vi tar en annen skuterløype ut fra sjøen i håp om at det skulle være bedre der enn på den bekken vi kjørte inn på. Det ser bra ut den første kilometeren, men så kommer vi til det et sted der vi ser isen er tynn, vi tenker oss litt om og prøver å måle dybden, er ikke veldig dypt ved kanten i hvertfall, så vi bestemmer oss for å prøve. Vi gasser på og får opp god fart, isen brister, men vi kommer oss greit over.

Det går så vannet og isen spruter!

Resten av turen går greit. Vi ser forresten flere gamle mårfeller langs cutlinen, de er ikke i bruk nå, men er tydelige spor etter en trapline. Etter drøye tre timer er vi tilbake på campen.

Mårfelle

5 responses to “Thurston Lake

1. Det blir ikke det samme med en tur med morfar til Måssåtjønna etter dette!

2. Fabelaktig. Og nå kommer vel nye fugler nordover hver eneste dag, og beveren kommer frem igjen, og sola varmer. For et fantastisk sted dere er på. Slike minner varer livet ut.

• Ja, det er et fantastisk sted vi er på, har ikke angret en dag på at vi dro hit. Sola varmer, litt snø forsvinner hver dag og vi har virkelig en følelse av at nå er våren her:-) Kommer nok aldri til å glemme det året her noen av oss:-)

3. For ei gjedde Eirik har fått. Ja dere andre også………… Sikkert morsomt med sånne napp

• Jepp Vigdis, kan bekrefte at det virkelig napper med slike fisker på kroken. Begge gutta var sliten i armene når fiskene deres endelig kom opp av hullet:-)