Dyrelivet rundt oss

Her lar vinteren heldigvis vente på seg, kom en liten cm med snø for noen dager siden, men den er allerede borte igjen. Vi voksne er nok veldig fornøyde  med akkurat det, mens unga gjerne vil ha snø.

Rett som det kommer det ulike dyr innom her, det er like moro selv om noen av dem er ganske små. Ekornene er det mange av og like hissige er de alle sammen, de snatrer/kjefter på hverandre og alle andre ting som måtte kunne irritere dem:-) Ganske fasinerende å følge med på dem, og som dere har sett bilde av før er de ganske frekke også:-)

Sinnataggen!

 

Vi har også skjønt at vi har hatt andre små firbente her og,  for når vi har hatt fiskeavfallet liggende over natta før vi får kvittet oss med det, har det vært gjester og forsynt seg:-) Her om dagen fikk vi plutselig se den, det var en mink, den prøvde å gjemme seg under brygga, men var  så fristet av maten som lå rett foran den at den bare måtte ut en tur for å snappe til seg en liten godbit.

Fisketyven:-)

Er da ganske søt

 

Hvithodeørner ser vi også en del av, stadig vekk sitter det noen i trærne når vi kjører forbi med båten, eller de kommer seilende over oss. Har tatt mange ørnebilder, og flere blir det sikkert:-)

Hvithodeørn, ganske majestetisk

Vi har og hatt besøk av en ugle her, vi tror det var en haukugle. Den fløy rundt her og fanget seg noen mus, noe vi syns er helt greit:-)

Ugle

Det er også en del andre småfugler rundt her, er litt usikker på hva alle heter, men fine er de:-)

Lavskrike (tror vi) er veldig glad i spekk

I går morges skulle Arild og jeg en tur for å sette opp viltkameraet hans. Jeg gikk en tur videre bortover stien, mens han monterte kameraet. Jeg tittet etter spor i det lille snørimet som var på bakken, når jeg ser opp får jeg se et svart dyr komme mot meg! Min første tanke er at det er en svart ulv, men så ser jeg at det er en jerv. Den stopper på ca 20 meter, og står og ser på meg. Jeg plystrer til Arild  slik at han skal få se også, jerven går noen skritt fra oss, før den igjen stopper og reiser seg på bakbena for å prøve å finne ut hva vi er for noe rart. Den står slik en liten stund, før den snur og tusler vekk fra oss bortover stien. En kjempestor opplevelse:-) Bildekvaliteten er ikke den beste, men slik er det bare..

Jerv

Jerv som står på to bein

One response to “Dyrelivet rundt oss

  1. Du verden – artig med nærkontakt med jerv. Her i kalde nord (Ottestad) er det blitt vårlig igjen etter ei uke med minusgrader – ligger rundt +5 – 9 grader. De gamle skøytene etter Anders og Eirik er nyslipt og vi bare venter på is (særlig Martin).

Legg igjen en kommentar

