Fossefall og spor etter dinosaur

I dag startet vi dagen tidlig, 6.30, for å dra på bjørnesafari. Vi kjørte rundt i 3,5 timer på sølete veier uten å se så mye som en bjørnefot. Vi så fire whitetales,og noen jerper langs veien, det var også en del fersk ulvemøkk å se.

Jerper

Etter en liten pause var vi klar for ny utflukt, vi hadde hørt at det var dinosaurspor i skogen rett borti her så vi la i vei. Var litt lengre å gå enn vi regnet med, men det var absolutt verdt turen. Det var tydelig spor i stein etter at en dinosaur hadde gått der. Tenk at det er snakk om millioner av år gamle spor! Sporene ble oppdaget ved en tilfeldighet av noen gutter i år 2000. Vi fant også mange fosiler av blader, artig å finne og alle lette ivrig en stund.

Dinosaurspor, Ellens hånd som målestokk

Et av fosilene vi fant

Vi var klare for litt til vi etter dette, så da ble det utflukt til Kinuseo falls, en foss med ca 60 meter fritt fall og det rant ca 34 kubikk  i sekundet, så det var en ganske imponerende foss. Det var tilrettelagt med sti på toppen av fossen, men vi fant fort ut at det gikk en slags sti ned mot bunnen av fossen også, så vi måtte jo bare:-) Det var bratt og litt glatt, men nedstigningen gikk fint og fossen var veldig imponerende sett nedenfra.

Bilde tatt fra toppen av fossen

Kinuseo falls

På veien tilbake fra fossen hadde vi håpet å få se bjørn, men vi hadde ikke lykken med oss nå eller 😦 Men vi fikk da se noen whitetales, harer og faktisk to elger.

Bjørnemøkk:-) Det nærmeste vi kom...

whitetale

Turen ble avsluttet med at Paulsens punkterte, her er det jo verken mobildekning eller stor trafikk så da må man klare seg selv:-)  Bilen hadde reservehjul, så da fikk Vegard og Arild  litt møkk under neglene og vi kom oss tilbake til hotellet:-)

Dekkskift:-)

5 responses to “Fossefall og spor etter dinosaur

1. asbjørg dalsegg

Hei. Hyggelig å lese om deres ferd så langt. Er i Trondheim på besøk. Jeg storkoser meg på besøk i Trd. Sender en hilsen til dere alle om en fortsatt god og spennende reise. hils gutta spesielt.

hilsen farmor

2. OI DET DER LIGNER JAMEN PÅ ETT DINOSAUR SPOR
    HILSEN ERIK

3. OI BJØRNE MØKK SER KELT UT

4. Det er så fin t at vi får se bilder og skrift.
    Jeg så den stooooooooooooooore bjørnen dere tok bilde av!
    Jeg så også den fine hytten der skal bo i,den var fin.
    Jeg har fått Tyrkiadrakt av bestefaren min,og det var nummer 10 på drakten,og stod det Delgado,som var
    navne til spilleren.
    Vi skal kansje vise bilde av oss,jeg kan spørre Grete om
    vi kan ta bilde av hele klassen.